Vær bedst mulig gearet til dit arrangement
330
post-template-default,single,single-post,postid-330,single-format-standard,stockholm-core-1.2.1,boldgrid-ppb,select-theme-ver-5.2.1,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

Vær bedst mulig gearet til dit arrangement

En sund sjæl i et sundt legeme’ er et gammelt ordsprog. Sådan nogle gamle talemåder rummer en stor grad af sandhed. For det er jo beviseligt sandt, at jo sundere du er, des stærkere er du. Det gælder både fysisk og psykisk.

Du skal præstere på mange fronter på en helt almindelig hverdag. Når du så skal gøre noget mere ekstraordinært i forhold til det, som du plejer at gøre, så kræver det endnu mere af dig. Her vil du helt klart stå bedre, hvis du har en sund livsstil. Som arrangør kommer man ofte ud for nye opgaver og udfordringer, som man ikke før har skiftet bekendtskab til eftersom jobbet er så alsidigt. Det er derfor en god ide at sørge for at man er sund både udenpå og indeni.

 

Et større arrangement kræver sin mand

Står du over for en opgave som for eksempel et større arrangement, så kan det være en virkelig stor og krævende opgave.

Det kan være, at det er dig, der er ansvarlig for, at alt det praktisk fungerer, det kan være, at du skal holde en tale eller et foredrag. I begge tilfælde vil det kræve noget ekstra af dig.

Først og fremmest kræver det noget fysisk og psykisk styrke at klare sådan en opgave. Dernæst kræver det et klart overblik. Især hvis det er et større arrangement, der skal løbe af stablen, er der mange detaljer, der skal være styr på.

Alt skal jo gerne klappe på dagen. Også gerne publikum.

 

Vær i fysisk god form

Det er altid vigtigt at være i god fysisk form. Når du er det, så vil både din krop og dit sind være stærke. Du vil også være bedre i stand til at klare dig fri af sygdomme og skavanker, når din krop er fit.

Når du har et fysisk overskud, så vil du helt konkret være i bedre stand til at løfte på tunge ting, arbejde hurtigt, stabilt og længe og til at magte ret meget.

For at blive i stand til det må du gøre noget aktivt for at holde dig i form. Det kan du gøre på mange måder.

Har du et fysisk krævende job til hverdag, så får du nok klaret det, når du er på arbejde. Har du ikke det, så må du selv sørge for at holde dig i gang.

 

Sådan kan du holde dig i god form

Når du er i god form, så vil din kondition og din styrke være god. Du bør derfor træne både kondition og styrke, for de trives bedst, når de går hånd i hånd.

Du kan træne begge dele på mange måder.

Kondition træner du ved at være i konstant bevægelse. Det kan du gøre enten ved at løbetræne, ved at gå på trapper eller på anden måde få din puls op.

Styrke træner du ved at give dine muskler noget at arbejde med. Det kan du for eksempel træne ved at bære på noget tungt eller ved på anden måde at give dine muskler noget modstand.

Du kan også træne begge dele i et træningscenter, hvor der netop trænes både kondition og styrke.

 

Træn derhjemme

Du kan også træne derhjemme. Det kan du gøre på flere måder, men skal du gøre det på en sjov og effektiv måde, så kan du med fordel anskaffe dig en eller flere motions- eller styrketræningsmaskiner til hjemmebrug.

Vil du gerne sikre dig, at du får trænet hele vejen rundt, så kunne du installere en multi træningsmaskine i dit hjem. Når du har sådan en multitræner stående et let tilgængeligt sted derhjemme, så vil du til hver en tid kunne bruge den.

Som navnet antyder, så kan sådan en multi træningsmaskine træne alle dine muskelgrupper.

Hermed slår du mange fluer med ét smæk, og du vil komme i god fysisk form på en sjov og effektiv måde. Desuden er den tidsbesparende, da du har den stående derhjemme – Sådan at der er mere tid til at stable et godt arrangement på benene.

 

Grønt er sundt

Alt grønt er sundt, er også en god gammel sandhed. Det gælder både i forhold til din kost og i forhold til naturen.

Sørg for at få spist en god mængde af frugt og grønt hver dag. Det er sundt for dit helbred, at du får godt med vitaminer, mineraler og plantefibre i din kost. Herved får du mange af de vitaminer, som naturen selv byder på.

Sund og varieret kost er i det hele taget gavnlig for dit helbred. Du gør noget godt for dit generelle helbred, hvis du overholder disse få, men gode kostråd:

  • Spis masser af frugt og grønt
  • Spis groft brød og kornprodukter
  • Drik omkring 2 liter vand i døgnet
  • Begræns mængden af kød
  • Begræns fedt
  • Begræns sukker
  • Spis og drik fortrinsvis bæredygtigt

Følger du disse kostråd, understøtter du den sunde, grønne livsstil, og er således bedre rustet til den til tider hektiske hverdag som event arrangør.

 

Naturen gør noget godt for din sundhed

Naturen har beviseligt en god indflydelse på dit velbefindende. Om det så er den store vilde natur ved strand og i skov, en velfriseret park eller din egen have er ikke så vigtigt. Bare du får en vis dosis natur, så er det sundt for dit helbred.

At være ude og mærke naturens store kræfter er sundt i alle målestokke. Når du selv går og arbejder i din egen have eller bare nyder at opholde dig i den, så kan du opleve det som noget stort og noget meget livsbekræftende.

Den lille bid af den store natur, som du selv kan orkestrere i din egen have, kan give dig mange gode stunder.

Når du for eksempel får plantet nogle helt fantastiske prydbuske i din have, så kan du nyde dem i mange år fremover. Det er stort. Og det er sundt.

Det giver mentalt sundhed at have flotte prydbuske i sin have. Det er med til at løfte dit humør, og giver dermed større overskud psykisk, som kan bruges på dine arrangementer.

 

Vær velforberedt i forhold til dit arrangement

En meget stor forudsætning for at lykkes med et arrangement er, at det er velforberedt. Det bør være forberedt både i det store træk og i de helt små detaljer. Det kræver et stort logistisk arbejde og ikke mindst et overblik for at få det hele til at spille.

For at ruste dig bedst muligt til at løfte sådan en opgave kan du gøre, hvad du kan for at holde dig frisk og sund. Det vil lønne sig både på den korte og på den lange bane.