Sikkert checkin af deltagere
308
post-template-default,single,single-post,postid-308,single-format-standard,stockholm-core-1.2.1,boldgrid-ppb,select-theme-ver-5.2.1,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

Sikkert checkin af deltagere

Data håndteres og skal håndteres på forskellige måder afhængig af, hvilken type organisation du sidder i. Vi får ofte spørgsmål som omhandler GDPR og hvordan dataen håndteres bedst. Her får du et par gode råd med på vejen omkring indtjekninger – for måske er Ipads til brug i indtjekningen vejen frem for jeres organisation.

 

GDPR

Med de nyere GDPR-regler er data i dag mere ømtåleligt end nogensinde. Det stiller krav til de erhvervsdrivende, der modtager følsomme oplysninger som f.eks. adresse, telefonnummer og E-mail. Til nogle events bliver der delt data i forbindelse med indtjekningen, som ikke er hensigtsmæssigt at have på medarbejderes eller frivilliges private telefoner. Arbejdsgiver har ikke nemlig ikke adgangs til de ansattes eller frivilliges private ejendom. Derfor kan det være en god ide med en eller flere virksomhedsejede IPads, som nemt kan tilgås, så personfølsomme data potentielt ikke flyder rundt på den forkerte side af loven.

Det kan selvfølgelig være en dyr investering for en virksomhed. Særligt, hvis der kræves mere end en, hvad der jo ofte gør, når billetter skal tjekkes hurtigt og effektivt. Hvis I mangler billige enheder, så findes der her et stort udvalg af IPads, der godt nok er brugte, men fuldt funktionsdygtige. Vigtigst af alt, så er de billige.

 

Undgå erstatningssager

En af de andre problemer, der kan opstå, hvis medarbejdere bruger egne IPads eller smartphones til indtjekninger, er et eventuelt erstatningsansvar. Ved større arrangementer, hvor flere tusind mennesker skal vise billet på meget kort tid, kan det ske at enheden går i stykker undervejs. Hvis medarbejderen eller den frivillige har anvendt sit private eje til en arbejdsfunktion, vil det som udgangspunkt være arbejdsgiveren, der skal erstatte enheden. IPads og smartphones kommer i mange størrelser og til mange priser. Og ofte vil man gerne have det bedste af det bedste, hvis det er til en selv. Derfor kan det også blive dyre erstatningssager, væsentligt dyrere, end hvis virksomheden selv indkøber nogle standardenheder. Vi kan derfor kun råd til, at I erhverver virksomheden dens egne enheder. Det sparer potentielt både penge, men også den juridiske palaver, der kan opstå i sådanne erstatningssager.

 

Bedre, klarere forhold til både medarbejdere og frivillige

Der vil også være sager, hvor det ikke altid falder ud til medarbejderens, eller den frivilliges, fordel. Men selvom man her ikke er erstatningsansvarlig, så kan det hurtigt skabe negativ omtale om den virksomhed, som gerne i fremtiden også skulle stå for billetter til andre arrangementer. Hele den problematik findes slet ikke, hvis virksomheden anvender deres eget ”værktøj” dvs. en checkin-IPad- eller smartphone. Det samme gælder faktisk også den mulige GDPR-problematik. Der kan også komme et delt ansvar, hvis medarbejderen får adgang til persondata på glade koncertgæster. Dels et ansvar til jer som virksomhed, men også til medarbejderen eller den frivillige. I stedet for det potentielle uvenskab, der kan opstå imellem jer og dem, så kan virksomhedens egne enheder hurtigt og nemt tilgås af de få personer, der skal til, for at man stadig holder sig på dydens smalle sti, uden at skulle frygte lovens lange arm.

Der kan opstå flere problematikker, når man arbejder med flere tusind menneskers oplysninger på meget lidt plads. Med jeres egne Checkin-enheder er de problematikker fortid, og tryghed og stabilitet bliver hurtigt et varemærke, som kan gøre netop jeres arrangementer attraktive.