Sikker drift i eventbranchen

315
post-template-default,single,single-post,postid-315,single-format-standard,stockholm-core-1.2.1,boldgrid-ppb,select-theme-ver-5.2.1,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

Sikker drift i eventbranchen


Danmark er et innovativt land, hvor fællesskab og hygge er stærke kræfter i det samspil, der skaber en social og økonomisk bæredygtig hverdag. Vi er nødt til at have friske initiativer, der på en og samme tid kan samle et smilende folk, samtidigt med at de kolde kontanter kommer i kredsløb. Netop dette er eventarrangører eksperter i. Uanset om det er festivaler, foredrag eller teaterforestillinger, så er evnen til at samle folk om en begivenhed, der kender et helt klart formål, både en gave til vores samfund, men også en nødvendighed i vores fælles identitet, der vægter begreber som indlevelse og fordybning i særlig grad.

Som eventarrangør er der dog meget man skal holde styr på. Og det er ikke alt, der er ordnet, når lyset slukker og eventet er slut. Det kedelige bogholderi venter altid som en bundsjat i arbejdslivets glæder, men det er dog af afgørende betydning at det gøres. Både for skattens skyld, men også for virksomhedens.

 

Læg et godt budget

Budgettering er sjældent verdens sjoveste opgave. Men det er yderst nødvendigt, hvis pengene skal løbe rundt, og eventet skal være økonomisk bæredygtigt. Indhent tilbud fra flere forskellige udbydere, både når det kommer til personale, men også til den øvrige praktik, der skal sætte rammerne for eventet (lokaler, elektronik, talere/vejledere/underholdere osv.). På den måde kan du danne dig et overblik over, hvilket prisleje eventet kommer til at ligge i, samtidigt med at du kan vælge en udbyder, som balancerer mellem pris og kvalitet. Det giver dig mulighed for at prissætte eventets produkter således, at du bedre kan sigte efter en sund, økonomisk stærk forretning. Læs mere om sunde budgetter, og bliv bedre til at gøre dit event til en stærk økonomisk optur.

 

Sørg for at indberette alt

Skattevæsenet er sjældent den mest fleksible størrelse i Danmark. Men som virksomhedsejer er det også en uundgåelighed at skulle i kontakt med disse. Der skal indbetales skatter, afgifter og moms, men udover det skal der også indberettes, hvad der tjenes, og hvad man forventer at tjene.

Selvom skattevæsnet ikke er særligt fleksible, når det kommer til dine frister, så er skattevæsnet til gengæld meget hurtigt, hvis du ikke overholder dem. En virksomhed, der ikke sender en årsberetning ind rettidigt, ender meget hurtigt med at blive opløst af Erhvervsstyrelsen, på opfordring fra skattevæsnet. Det er derfor af yderste nødvendighed at dette ordnes korrekt. Mange erhvervsdrivende, der vægter deres produkter og kunder højt, har derfor tilknyttet en revisor, der kan se de økonomiske detaljer igennem med professionelle briller.

 

Skab en sikker forretning

Det er dyrt at starte som eventarrangør. Store arrangementer kræver ofte meget kapital, og denne må oftest lånes fra banker eller investorer. Til en start. For hvis succesen rammer, vil de selvsamme lån hurtigt kunne indfris, samtidigt med at flere arrangementer kan holdes. Her er det vigtigt, at man som arrangør ikke risikerer alle pengene på samme event. For der kan komme uforudsete tilstande, der pludselig kan lægge et event ned. Den nuværende Coronakrise er her blot et eksempel, hvor flere festivalarrangører har måttet dreje nøglen om, fordi lukningen af deres arrangement har kostet alt hvad virksomheden ejer.
Det kan også være, at arrangementet ikke tiltrækker lige så mange mennesker som før, og derved falder både indtjening og omsætning. Hvis der stilles penge til side i virksomheden, enten i form af kapital eller værdipapirer, vil man kunne dæmme op for følgerne af en eventuel tilbagegang eller tvangslukning. Samtidigt vil pengene med tiden blive så mange, at flere events kan komme på tale.

At være eventarrangør kræver passion, viljestyrke og gåpåmod. Men det kræver også at de finanser, som følger med, bliver holdt forsvarligt. Både overfor skattevæsnet, for kunderne og for virksomheden selv. God virkelyst.